گاهی خودخواهی و خود برتر بینی، اختلافات بزرگ و موانع سختی را در ارتباط با همسر ایجاد می کند.

مقدمه 

هم زمان با تغییرات خانواده در جهان، خانواده های ایرانی هم دستخوش تغییراتی شدند و با گذشته های خودشان تفاوت های بسیاری کردند.. برخی از این تغییرات دارای جنبه مثبت است اما بیشتر این تغییرات دارای آثار منفی هستند.
از جمله بالا رفتن سن ازدواج، تمایل به مجرد زیستی، افزایش افراد مسن، بی میلی به فرزندآوری، کاهش مدت ارتباط عاطفی و کلامی با اعضای خانواده، افزایش خانواده های تک هسته ای و غیره… (1)
در این جستار، می‌خواهیم واکاوی کنیم چند مورد از مشکلاتی که بواسطه مدرنیته به کشور ما وارد شده است. 
 

1. بالا رفتن سن ازدواج و مجرد زیستی 

با تزریق فرهنگ غرب به کشور ما، سبب شده تا سن ازدواج در دختران و پسران بالا برود و همین امر موجب می‌شود تا در جوانان ما افزایش اضطراب، فشارهای عصبی، کاهش فعالیت های اقتصادی و مشکلات جنسی بوجود بیاید. 
هر چقدر از زمان ازدواج بگذرد و سن بالاتر برود از شور و هیجان طرف کاسته می‌شود و انگیزه آنها برای تشکیل خانواده کم می‌شود. همان چیزی که دشمن می‌خواهد. 
نکته؛ از آنجا که خانواده ها در نظارت و حمایت از زوج های جدید، نقش کمتری را ایفا می‌کنند، زمان ازدواج جوان به تاخیر میفتد. کم شدن قبح تک زیستی و تجرد و کاهش قداست و اهمیت تشکیل خانواده نیز در افزایش سن ازدواج موثر است. (2)
علت های مختلفی می‌تواند دخیل باشد برای تاخیر در ازدواج اما عمده دلیل آن شیوه ای زندگی مدرن و سیطره آن بر جهان است. 
 

2. افزایش اختلاف های خانوادگی

قطعا شما هم در زندگی با افرادی مواجه می شوید که از زندگی مشترک شان گلایه دارند یا خبرهای می‌شنوید که یکی از دوستان تان با همسرش به مشکل برخورد کردند و طلاق گرفتند و آمارهای دیگری که نشانگر و بیان کننده اختلاف های شدید در بین خانواده هاست. 
خانواده های که تمام آرمان و هدفشان را از کشور های غربی بگیرند و سبک زندگی آنها را تقلید کنند، عاقبت کار همین می‌شود که زندگی آنها رنگ آرامش را به خود نمی‌بیند. 
خانواده ها باید طرز تفکر خودشان را تغییر دهند و نگاه شان را به زندگی مشترک عوض کنند. اختلاف های جزئی را با مدیریت صحیح و سالم بتوانند حل کنند. ادامه اختلاف، زن و شوهر را دچار سردرگمی و محرومیت مکرر و نیز آسیب پذیر می‌کند. بر پایه ای برخی از تحقیقات، روابط زن و شوهر بر سلامت عاطفی فرزندان تاثیر گذار هستند و کج روی های اجتماعی فرزندان با نابسامانی خانواده مرتبط است. (3)
 

3. ضعف در کارآمدی خانواده ها

خانواده های که قرار بود مأمنی باشد برای اعضای خودش، تنظیم کننده رفتارها در بین اعضای خانواده باشد، ایجاد آرامش روانی داشته باشد و از همه بالاتر نقش تولید مثل را داشته باشد. با رویکردی غلط دچار خود باختگی شده و تمام نقش های خودش را فراموش کرده و از زندگی مشترک فقط همزیستی را انجام می‌دهند بدون اینکه عملکرد مثبتی داشته باشند. زوجین مدام با یکدیگر مشغول جر و بحث کردن هستند و زمانی برای آنها باقی نمی ماند که بتوانند به وظیفه های خودشان برسند. 
خودشان را مشغول کارهای بی اهمیتی کردند مانند نگاه کردن به فیلم ها، پشت سر دیگران حرف زدن و مدام با یکدیگر درگیر شدن. هدف اصلی در پشت این کار ها گم شده است. 
 

4. نداشتن اطلاعات همسرداری و زندگی مشترک

اگر زوجین درباره ای اهداف ازدواج و مسیر رسیدن به آرامش تلاش کنند و از دانش کافی برخوردار شوند، می توانند زندگی متعادلی را برای خودشان درست کنند و از آن لذت ببرند. 
بسیاری از افراد دوست دارند که خانواده آرمانی داشته باشند اما به دلیل جهل و فقر اطلاعاتی درباره ای مسائل خانواده و نحوه کسب آرامش در زندگی مشترک، از نعمت آسایش و آرامش حاصل از ازدواج محروم هستند. 
برای بدست آوردن هر چیزی باید تلاش کرد، بدون زحمت چیزی به انسان نمی‌دهند. 
نکته: زندگی مشترک، پستی و بلندی زیادی دارد باید راننده خوبی باشید تا بتوانید ماشین زندگی تان را به مقصد برسانید. 
 

5. خودبرتربینی یا خود محوری

گاهی خودخواهی و خود برتر بینی، اختلافات بزرگ و موانع سختی را در ارتباط با همسر ایجاد می کند. گاه مرد می خواهد بزرگی و تسلط خود را بر زن ثابت کند. اگر اطلاعات ناقص و سطحی از دین داشته باشد، بدون اجازه او از خانه بیرون رفتن زن را پیش می کشد و مغالطه می کند. همسرش را افسرده و غمگین می کند و خودش را ناراحت و خشمگین. در صورتی که دین می گوید همه این ها بهانه است و ریشه آن همان وسوسه شیطانی است که چیزی جز غرور و خودخواهی نیست. گاهی نیز زن به واسطه جمال و هنری که دارد یا به دلیل هر برتری دیگری که در خود احساس می کند، بر همسر خود فخر می فروشد. ریشه این رفتار هم، همان نفوذ شیطان با صفت غرور در روح اوست. در هر صورت روابط زناشویی سالم و اسلامی به هیچ وجه در فضای حاکمیت شیطان ممکن نخواهد بود. 

توجه: سطح سواد دینی و علمی خودتان را بالا ببرید تا بتوانید از زندگی خوبی برخوردار باشید و الا اگر با جهل بخواهید زندگی خودتان را پیش ببرید، تحت تا ثیر فرهنگ های بیگانه قرار می‌گیرد و ثباتی نخواهید داشت. 
 
سجاد رستمی چورتی

پی نوشت
[1] نوابی نژاد، آسیب ها و الگوهای مطلوب خانواده، مجموعه مقالات سومین نشست راهبردی، جلد 2، صفحه 687
[2] زیبایی نژاد، آسیب شناسی خانواده، صفحه 27
[3] سالاری فر و دیگران، بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی، صفحه 329

بیشتر بخوانید :
خانواده امروز و آسیب های آن 
نگاهی به آسیب شناسی خانواده
ویژگی‌های خانواده سالم
ارتباط سالم، خانواده سالم